Gayrimenkul İçin Strateji Platformu Başkan Yardımcısı Makbule Yönel Maya, üçüncü havaalanı çevresinde yer alan bölgelerde arsa satışlarında geçen yıla oranla yüzde 40-50 seviyelerinde artış yaşandığını belirterek, "Proje alanı içerisinde yer alan bölgelerde bu artış yüzde 100 seviyelerine kadar çıkıyor" dedi.
Üçüncü havaalanının bölgede gayrimenkul sektörüne etkilerini değerlendiren Maya, İstanbul'da inşa çalışmalarına başlanan üçüncü havaalanı ve birlikte hayata geçirilmesi planlanan yeni şehir projesinin, Avrupa Yakası'ndaki Arnavutköy ilçe sınırları içerisinde yer almasının planlandığını anlattı.
Maya, ilçenin Karadeniz kıyısında yer alan ve Yeniköy'den Akpınar'a doğru uzanan taş ocakları mevkiinin havaalanı projesine ev sahipliği yapacağını ifade ederek, yenişehir proje alanlarının ise havaalanının güneyine doğru uzanmasının planlandığını söyledi.
Yer seçiminde bu bölgenin tercih edilmesinin en önemli nedeninin üçüncü boğaz köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu olduğunu vurgulayan Maya, Yeniköy'ün bir bölümü, Tayakadın, Baklalı, Boyalık köyleri ve Hadımköy'ün bir bölümünü içerisine yer alan projenin, çevresindeki Karaköy, Durusu gibi bölgelerin de gayrimenkul piyasasını etkilediğini kaydetti.
Maya, söz konusu bölgelerde arsa satışlarında geçen yıla oranla yüzde 30-40 seviyelerinde artış yaşandığına işaret ederek, "Proje alanı içerisinde yer alan bölgelerde bu artış yüzde 100 seviyelerine kadar çıkabiliyor. Üçüncü havaalanı projesiyle gelişmesi beklenen Yenişehir projesi için Arnavutkoy-Kayabaşı bölgesi ve kuzeyindeki üçüncü havalimanı bölgesi seçildi" diye konuştu.
Üçüncü havaalanının etrafındaki bölgede arsa fiyatlarının havaalanı projesinden önce de rutin bir artış gösterdiğini, ancak son bir yılda yüzde 50 seviyelerinde artış gerçekleştiğini belirten Maya, Baklalı, Boyalık ve Yassıören bölgeleri için 2 yıl önce metrekare başına 60 lira istenen tarla nitelikli gayrimenkuller için bugün 200 lira civarlarında fiyat talep edildiğini vurguladı.
Maya, Tayakadın ve Arnavutköy merkezinde arsa nitelikli parsellerde ise fiyatların bin 500 lira civarlarında olduğunu belirterek, bugün yüksek fiyat artışlarından dolayı satışlarda azalma yaşandığını ancak buna karşın istenen fiyatların düşmediğini dile getirdi.
-"Silivri, Çatalca, Boyalık, Göktürk ve Zekeriyaköy önem kazanacak"
Maya, Yeniköy mevkiinin yaklaşık yüzde 70'lik bölümünün havaalanı proje alanı içerisinde yer aldığını, bölgede imarı olmayan ancak parselasyonu yapılmış tarlaların yer aldığını vurgulayarak, yapılaşma hakkı bulunmamasına rağmen bu tarla vasıflı taşınmazların satış fiyatlarının 2 yıl önce metrekare başına 450-500 lira olduğunu bugün satış bedellerinin 700-800 liraya yükseldiğini söyledi.
Durusu Gölü (Eski Terkos Gölü) çevresindeki bölgenin havaalanı proje alanına bitişik olduğunu, bölgenin kısmen imar planı bulunmadığını anlatan Maya, şunları kaydetti:
"Planlı kısım gölün kuzey kısmında yer alıyor. Bin 500 metre kare parsel büyüklüğü sınırlaması bulunuyor. En küçük parsel alanı bin 500 metrekare olacak şekilde bu parsellere yüzde 18 inşaat emsali ve 3 kat yükseklik hakkı veriliyor. Söz konusu parseller için 2 yıl önce metrekare başına 250-300 lira seviyelerinde satış bedeli isteniyordu. Günümüzde bu bedel 450-550 lira seviyesine ulaştı. Bölgede mevcutta imarsız parsellerin metrekaresi 2 yıl önce 70-100 lira bedelle satılırken, günümüzde fiyatlar 200-250 lira seviyelerine ulaştı. Bölgenin havza sınırları içerisinde yer alması nedeniyle ileride de imara açılması konusunda kısıtlar bulunuyor. Bu nedenle havza dışında kalan yatırım yapmaya müsait arsa arzı çok yok."
Maya, proje alanı içerisinde yer aldığı için Tayakadın bölgesinin planlarının Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanacağını ifade ederek, "Bölgede havaalanı projesinin kesinleşmesinden sonra arsa fiyatlarında ciddi artışlar meydana gelse bile yatırım yapma konusunda riskli olarak görülüyor. Bölgedeki imarsız tarla vasıflı taşınmazlar için istenen satış fiyatlarının metrekaresi 2 yıl önce 150-200 lira iken günümüzde 300-400 liraya yükseldi. Fiyatlar geçen yıla oranla yüzde 50 artış gösterdi" diye konuştu.
Üçüncü havaalanının üçüncü köprü, Kuzey Marmara Otoyolu ve Kanal İstanbul projelerinin güzergahlarının kesiştiği lokasyonda hayata geçirildiğini ve İstanbul'a kurulması planlanan iki yeni şehir projesinden birinin Karaburun'da olacağını anlatan Maya, Kuzey Marmara Otoyolu'nun kısa sürede tamamlanması durumunda ana bağlantı noktaları olan Silivri, Çatalca, Boyalık, Göktürk ile Zekeriyaköy gibi merkezlerin önem kazanacağını ve fiyatlarda yaklaşık yüzde 25-30 oranlarında artışlar görüleceğini söyledi.
Kademeli olarak 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacağı öngörülen ve inşai çalışmaları devam eden üçüncü havaalanının ilk etabının bitiş tarihinin 2017 olarak belirlendiğine dikkati çeken Maya, üçüncü köprü ile aynı sürede bitirilmesi hedeflenen projenin Arnavutköy-Göktürk-Çatalca yollarının birleştiği kavşaktaki 3 bin 500 hektarlık bölgeye yapılacağını ve 6 pistinin bulunacağını kaydetti.
Makbule Yönel Maya, üçüncü köprü ve havalimanı ile Kanal İstanbul projelerinin yakınlarında yer alan bölgelerin ulaşımının kolaylaşmasıyla daha da değerleneceğine işaret ederek, bu bölgelerin daha önceki havaalanı örneklerinde olduğu gibi özellikle otel, ofis ve alışveriş merkezi yatırımlarını çekeceğini sözlerine ekledi.