22 yıl sonra yenilenen "Türkiye Deprem Tehlike Haritası", AFAD'ın uygulamaya koyduğu online deprem sorgulama sistemini duyurulmasıyla gündeme geldi. Haberin ardından, yaşadığı semtin deprem tehlikesini öğrenmek isteyenler "https://tdth.afad. gov.tr/" adresine akın etti. Yeni haritada 46 ilde deprem tehlikesi azalırken, 6 ilde yükseldi. Eski haritada Türkiye topraklarının yüzde 42'si "en tehlikeli" kategoride tanımlanıyordu. Yeni haritada bu oran yüzde 17'ye düştü. 1996 yılında hazırlanan haritada binaların yüzde 44'ü "tehlikeli alanlar"da yer alırken, bu oran yüzde 26 olarak güncellendi. AFAD Yönetimi Başkanı Mehmet Güllüoğlu, "Yerin altı değişmedi ama fay hatlarını daha yakından tanımaya başladık" dedi.
"İSTANBUL'UN GÜNEYİNE DİKKAT"
Eski haritanın herhangi bir kente ilişkin genel tahmini ortaya koyduğunu belirterek, artık semt semt, hatta noktasal olarak tespit yapılabildiğini vurgulayan Güllüoğlu, "Örneğin, Manisa'nın tamamı eskiden en tehlikeli olarak kabul edilen 1. bölgede yer alırken yeni haritada artık renk geçişleri var. Deprem haritasının değişmesi sadece haritanın değişmesi anlamına gelmiyor, aynı zamanda inşaatlarda kullanılan binlerce parametrenin de değişmesi demek. Her bir parametrenin bir karşılığı var, bir maliyeti var. İstanbul'da fay hattı Marmara Denizi'nden geçiyor. Özellikle güneyindeki bölge tehlikeli. İstanbul'un güneyindeki binaların daha dayanıklı yapılması gerekiyor" diye konuştu.
"SİLİVRİ'DE TEHLİKE ARTTI"
İSTANBUL Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet Ercan: Harita eksik ve yetersiz. Deprem tehlike haritası değil deprem davranış haritası çıkarılmalı. Emekli Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Erdik: Benzerleri arasında en iyisi. En son teknoloji ve bilgilerle hazırlanmış çok kıymetli bir haritadır. Avrupa ile de beraber çalıştık, onların da haritalarını alıp, onun üzerine ilaveler yaptık ama onun da üzerinde. Yeni harita ile belirsizliklerin azaldı. İstanbul için 1999 depreminden sonra ana Marmara fayının konumu daha iyi belirlendi, tehlike değerlendirmeleri de ona göre yapıldı.
GEÇ KALINDI
Haritanın 4-5 yılda bir revize edilmesi gerekebilir. İTÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Okan Tüysüz: MTA diri fay hatlarını 2011 yılında güncelledi. Deprem tehlike haritasının güncellenme gereği çıkmıştı. 22 yıl sonra güncellendi, geç kalındı ama mevcut bilgilere göre doğru ve iyi bir harita. Eskiden fayın Marmara denizinin içinden dümdüz gittiği düşünülüyordu, bu değişti. Fayın yeri net olarak belirlendi. Buna paralel olarak da Avrupa yakasında özellikle Silivri civarında tehlike arttı.Anadolu yakasında ise tehlike azaldı.
TEHLİKE DEĞERİ YÜKSELEN İLLER:
Aksaray
Erzurum
Karaman
Rize
Tekirdağ
Trabzon