Yarın bir gazete yayınlamayı düşünürseniz adının ne olmasını isterdiniz.
Veya elinizde tuttuğunuz gazetenin ismi sizin için ne kadar önemlidir.
Bir gazeteyi okuduğunuzda ismi ile takıntınız oluyor mu.
Bu yazıda buna benzer sorularım yine olabilir.
Şimdilik bu soruları bırakarak bir de şu taraftan bakalım.
Özellikle televizyonculukta bunu çok anlatmışımdır.
Bir tv ekranında kapatın o televizyon kanalının logosunu ve ekranda gördüğünüze bakın.
Sizin için o görüntü mü önemli yoksa o görüntüyü yayınlayan televizyon kanalının adı mı.
Bence televizyonda ne yayınlandığı önemlidir.
Kanal ismi sadece kanal sahipleri içim önem arz eder.
Eminim sizce de öyledir.
***
Aynı örneklemeyi gazeteler için de yapabiliriz.
Herhangi bir gazeteyi alın elinize.
Bakın o gazetenin birinci sayfasına ve kapatın gazete ismini veya logosunu.
Bakın şimdi haberlere.
Haberi veriliş tarzına.
Fotoğraflara.
Baskı kalitesine.
Mizanpaja...
Ne görüyorsunuz?
Sizce o gazetenin adı ne kadar önemlidir.
***
Neden soruyorum bu soruları biliyor musunuz?
Birincisi bu günlerde çok okurumuzdan duymaya başladım.
'Gazete İstanbul'u elimize aldığımızda tam bir ulusal gazete okuma havası vermeye başladı bize', diye.
Siz de böyle düşünüyor musunuz merak ediyorum.
İkincisi ise; hazırladığımız bu gazetenin adının şu veya bu oluşu sizce ne kadar önemli.
Her ne kadar isminden çok gazetenin içeriği ve niteliği ile ilgilendiğinizden emin olsam da bir kez daha farkındalık olsun diye söylüyorum.
***
Gazete isimlerinin traja yansımasına da değinmeye çalışırsak.
Okurların isme pek takılmadığını içeriği tercih ettikleri için X gazetenin bir dönem milyona yakın satarken içerik değişikliği ile trajının yerlerde süründüğünüz söyleyebiliriz.
Bu duruma tv kanallarında da sık sık rastlamaktayız.
DÜNYA Gazeteler Birliği (WAN) verilerine göre 1000 kişi başına 600’den fazla net satışla, dünyada kişi başına en çok gazete satılan ülke Norveç. Bu ülkeyi Japonya, Finlandiya, İsveç, Danimarka, İsviçre, Avusturya, Singapur, Kanada, Almanya, Hollanda, İngiltere, ABD izliyor. 123 milyon nüfuslu Japonya’da toplam gazete tirajı 70.4 milyon. Nüfusu 82.5 milyon olan Almanya’da ise 22.1 milyon. Nüfusu 300 milyona ulaşan ABD’de gazetelerin toplam tirajı 48.3 milyon civarında. Türkiye’de Yay-Sat ve Merkez Dağıtım verilerine göre 39 gazetenin net satışı günlük ortalama 5.1 milyon civarında. Yani 1000 kişiye 73 gazete düşüyor.
Her bin kişiye 73 gazetenin düştüğü ülkemizde az çok gazete isimlerinden fikir sahibisinizdir.
***
Gazetelerimizin isimlerini söyler misiniz dediğimizde bir çırpıda 15-20 isim sayacağınızdan eminim.
Dünyada yani diğer ülkelerde yayınlanan gazete isimlerine bir göz atarsak.
Dünya gazetelerinde; New York Times, Usa Today, Washington Post, Der Spiegel, Die Welt, Badische Zeitung gibi zaman ve şehir isimlerinin kullandığını fark etmekteyiz.
Fransa'da yayınlanan 'Liberation' isimli gazetesinin anlamının 'kurtuluş' olduğunu söylersem size de ilginç gelecektir.
Yine dünyada bu günlerde (özellikle Çin'in en çok satan gazetesinin adıymış) 'Online' isminde çok gazete olduğunu da görmekteyiz.
***
Diyeceğimiz şudur ki; ismi lazım değildir bir gazetenin, bir televizyon kanalının veya bir siyasi partinin.
Bir bakmışsınız A gazetesi aynı isimle bir milyon satmış, bir bakarsınız on bin satamamış.
Bir bakarsınız A televizyon kanalı izlenme rekoru kırmış, bir bakarsınız yayın hayatına son vermiş.
Bir bakarsınız A siyasi parti tek başına iktidar olmuş üç dönem beş dönem, bir bakarsınız barajın altında kalmakla yetinmemiş seçimlere bile girecek gücü bulmamış.
Bunların örneklerini defalarca yaşadık ülkemizde.
Şimdi sıra elinizde tuttuğunuz gazetede.
Adı şu veya bu fark etmez ancak; bu gazete bir süre hatta uzun bir süre adından sıkça söz ettirecek.
Bilin istedim...