CHP’liler Minibüs Esnafının ve Oda Başkanlarınınistem ve taleplerini İBB Meclis Gündemine taşıdı
CHP İBB Meclis Üyeleri İbrahimYılmaz, Durmuş Kaya ve Hüseyin Kızıldaş imzaları ile verilen soruönergesinde şunlara değinildi; “Sayın Başkan, İstanbul’umuz için 2023 yılıarazi kullanım ve nüfus yapısına bağlı olarak kentimizin planlı gelişmesinekatkı veren Toplu Ulaşım araçları ile entegre olmuş ekolojik açıdan çevreyeverdikleri zararı minimuma indiren, toplumsal açıdan sosyal eşitlik ilkesinebağlı kentin tarihi ve kültürel kimliği ile uyumlu erişebilirlik, konfor,güvenlik, güvenilirlik gibi nitelikleri içeren ve yolcu memnuniyetini maksimizeetmeyi görev bilen bir minibüs taşımacılığı modelinin geliştirilmesi anlayışınıamaçlamamız gerekmektedir”
Elde edilen istatistiklere göre günlükortalama 15 ve 16 milyon insan taşımacılığı yapılmaktadır. MİNİBÜS taşımacılığıoranı 1,850.000 yolcu ile % 24 oranındadır
“SayınBaşkan, İstanbul iki kıtayı birleştiren stratejik konumu gereğince demetropolitan yapısı nedeni ile son derece önemli bir şehrimizdir. Çünkü ikibüyük imparatorluğa başkentlik yapmış olan bu güzel şehir tarihin her döneminde yoğun bir kentli nüfusu barındırmıştır. Özellikle Boğaz içini birleştireniki köprünün inşa edilmesinden sonra şehir doğu-batı ekseninde gelişmiş vesınırları batıda Tekirdağ doğuda ise Kocaeli ye kadar uzanmıştır. Metropolşehrimizde elde edilen istatistiklere göre günlük ortalama 15 ve 16 milyoninsan taşımacılığı yapılmaktadır. Bu taşımacılığın yolculuk ve türlerine göregünlük dağılımı;
a) Metrobüs, 715.000 yolcu %10, b) T.C.D.D, 127.875 yolcu % 1,9
c) İETT, 1,431.000yolcu % 19, d) Halk Otobüsü, 1,475.000 yolcu % 20
e) Servis Araçları, 1,950.000 yolcu % 26, f) Deniz yolu, 410.000 yolcu % 4,1
g) İDO-TDİ, 309.331 yolcu % 3,1, h) Özel Tekne, 100.669 yolcu % 1,0
ı) Taksi Dolmuş, 1,400.000 yolcu % 14, i) MİNİBÜS 1,850.000 yolcu % 24
TOPLAM 9,768.875
“SayınBaşkan, tablodan da anlaşıldığı üzere İstanbul da toplu taşımacılığın %86sı karayolu ile gerçekleştirilmektedir. Bu nedenle trafikte sıklıklayoğunluklar ve özellikle zirve saatlerin de tıkanmalar yaşanmaktadır. Raylısistemlerin %10,3 payının marmaray projesinin tamamlandığın da %30 lukmertebelere çıkacağı tahmin edilmektedir. Görünüyor ki; İstanbul da en fazlayolculuk karayolu taşımacılığı ile yapılmaktadır. Karayolu yolcu taşımacılığısektörü; otobüs, metrobüs, minibüs, dolmuş, taksi ve servis araçları ilesağlanmaktadır. Belediye otobüsleri ve metrobüs kamu tarafından sağlanan birhizmet iken diğer ulaşım türleri özel sektör tarafından karşılanmaktadır. Verilerde gösteriliyor ki toplu ulaşım da en önemli faktörminibüslerdir. Karayolu toplu taşımacılığının %24’ü minibüslertarafından gerçekleştirmekte olup; günlük taşınan yolcu sayısı 1,850.000seviyesine ulaşmaktadır”
“Durumböyle iken gündemden düşmeyen İstanbul toplutaşımacılığın da minibüslerin kaldırılacağı söylemi olduğu gibi; gerçekçi dedeğildir. Ne yazık ki minibüs sektörünün kaldırılacağı yıllardır söylenir;fakat hiçbir zaman kaldırılmayacağı gibi, varsayımlarla kaldırıldığın da buboşluğun ne şekilde doldurulacağı söylenmediği ve şehrimizin sürekligelişmekte, büyümekte olan bir metropol olduğunu unutmamak gerekmektedir. İstanbultoplu ulaşımın da raylı sistemlerin payı, her geçen gün geliştirilse de yeniraylı sistem hatları planlansa da kentin tümüne raylı sistem taşımacılığıhizmet verebilmek dünyanın başkenti Türkiye’nin incisi İstanbul’umuzun doğal vetarihi yapısı nedeni ile pekte mümkün olacağı gözükmemektedir.2004 öncesi 44.1km raylı sisteme sahiptik.53.8 km’lik raylı sistem yapımı devam ediyor. Toplam47.8 km’lik 8 adet hava-ray sistemi etüt aşamasın da yani; toplam 632 km’likraylı sistem ağına sahip olacağız. Sayın Başkan haritalardan görüldüğü gibi;mevcut planlanan tüm raylı sistemlerimizin uzunluğu 632 km dir. Mümkündür ki;bu hatların hayata geçirilmesi için uzun yıllar gerekmektedir. Hepsi hayatageçse bile planlarda görüldüğü şekil de kentimiz çok hızlı büyümektedir. Bunedenle daha uzun yıllar minibüs taşımacılığı İstanbul için vazgeçilmezdir”
“Buradabir parantez açmakta fayda vardır. İstanbul da toplu taşımacılığın en önemliolan aktörü minibüsler olduğu söylenirken minibüslerde en fazla şikâyetçiolunan müşteri memnuniyetinin en düşük olduğu ulaşım aracıdır. Her gün yaşanan İstanbul trafiğin de özel halk otobüsleri veminibüslerin en fazla tehlike oluşturan araçlar olduğunu kabul etmekdurumundayız. Bu araçların amacı başta da söylediğimiz gibi toplutaşımacılık ta önemli aktör olarak gördüğümüz minibüs taşımacılığınıngeleceğine yön verebilmek için İstanbul Esnaf ve Sanatkârlar Odaları BirliğiBaşkanlığı bünyesin de toplu ulaşımla ilgili 28 motorize grubu odabaşkanlarının önerilerini alarak bugün burada bir açıklama yapma gereği hâsıledilmiştir”
1- Öncelikle yeni modelminibüslerin tasarlanması amacı ile geniş çapta çalış tayların düzenlenmesi vetasarım yarışmalarının yapılması (İstanbul halkı minibüsünü seçiyor)şeklindebir yarışma yapılabilir. Bu şekil de günümüz teknolojisine uygun kapasitesi vekullanım şekli ile yolcu memnuniyetini ön planda tutan engellivatandaşlarımızın da rahatlıkla kullanabileceği ekolojik açıdan çevreye minimumdüzeyde zarar veren yeni model minibüslerin projelendirilerek ilgili üreticifirmalarla görüşmelerin yapılması ve yakın gelecekte bu modern araçlarıntrafiğe kazandırılması.
2- İstanbul genelin de gelişen kentdokusuna uygun ve yeni açılan raylı sistemlerle entegre olabilecek şekil demevcut minibüs hatlarının tümü ile gözden geçirileceği yeniden bir çalışmayapılarak ek hatların planlanması birbiriyle çakışan ve ekonomik olmayanhatların düzenlenerek hem vatandaşlarımıza hem de minibüsçü esnafımıza maksimumfaydayı sağlayacak hale getirilmesi.
Minibüsesnafının ve oda başkanlarının istem ve talepleri
a)- Kısa vade de uygun hatlarda(1300) minibüsü9+1 şeklinde araçların denenmesi ve başarı sağlanması halin de bu hatlarınçoğaltılması.
9+1araçlar için önerilen hatlarımız;
AtaKentMahallesi-Halkalı-Taksim-Beşiktaş-Başakşehir-Bakırköy-Yenikapı-Sarıyer-Levent-Maslakgüzergâhları. Ayrıca Kadıköy-Kartal metrosunun açılması ile bu güzergâhtakihatların metroyu besleyecek şekil de yeniden düzenlenmesi.
b)- Fizibilite yapılacakhatlar da minibüslerde, otobüsler de midibüslere geçişin gerçekleştirilmesi vebunların minibüs esnafı üzerinden yapılması.
c)- Yolcu memnuniyetiartırmayı amaçlayan denetimlerin yapılması, denetim mekanizmalarının yenidendüzenlenmesi denetim ve deneticilerinin artırılması minibüs şoförü olabilmekriterlerinin ağırlaştırılması ve bütün minibüs, otobüs esnafınaeğitim ve seminerlerin verilmesi, halin de 6360 minibüsün 1300 tanesine 9+1kriteri uygulandığın da İstanbul da minibüs sorunun 15 yıl daha sorunsuz geriyegitmesi bilimsel çalışmaları içeren hedefleri kapsayan minibüs camiasının;Büyükşehir Belediyesinin yapacağı çalışmaları kolaylaştırarak hem fikiranlaşmaların da büyük bir mesafe alacağına inandığımdan Bu yazılı ve sözlüönergemizin başkanlık makamına havale edilmesini arz ederiz”