Hatırlanacağı gibi halk otobüsü işletmecilerinin, 65 yaş üzeri vatandaşları ücretsiz taşıdıklarını ve bunun için devlet desteği görmedikleri şikâyetleri üzerine 7 Nisan 2015’te çıkarılan torba kanunla işletmecilere destek verilmesi düzenlemesi getirildi. İlgili yönetmeliğin 7 Ekim’e kadar çıkarılması gerekiyor.
Habertürk’ün edindiği bilgilere göre, söz konusu sorunu çözmek için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Halk Otobüsçüleri Derneği, İETT,İstanbul Otobüs A.Ş temsilcileri geçen hafta bir araya geldi. Toplantıda Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın, 65 yaş üzeri yolcular başta olmak üzere, gaziler, engelli vatandaşlar ve diğer ücretsiz taşınan vatandaşlar için yolcu başına 1.10 TL ödemeyi teklif ettiği, ancak özel halk otobüsçüleri temsilcilerinin 1.5 TL ödenmesini talep ettikleri öğrenildi.
Tüm Türkiye genelindeki özel halk otobüsleri ulaşımını etkileyecek olan görüşmelerin yarın devam edeceği, tarafların Ankara’da tekrar bir araya gelerek yolcu başına ödenecek ücret konusunda ortak noktayı bulacakları belirtildi. Torba kanununun 7 Nisan’da çıktığını ve yasal sürenin 7 Ekim’de yasal sürenin dolacağını hatırlatan özel halk otobüsü temsilcileri daha önce yaptıkları açıklamalarda, soruna çözüm bulunmaması halinde ücretsiz taşımaya son vereceklerini söylemişlerdi.
Türkiye genelinde 65 yaş üzeri yolcular, Mart 2014’ten bu yana özel halk otobüslerine ücretsiz binebilirken, engelliler, gaziler, polisler, sarı basın kartı sahibi gazeteciler de aynı haktan yararlanabiliyor. Ancak özellikle 65 yaş üzeri yolcuların ücretsiz taşınma uygulaması halk otobüsçüleri tarafından yoğun eleştiriye uğramıştı. Halihazırda 65 yaş üzeri yolcular, tüm İETT otobüsleri,TCDD hatları, İstanbul Ulaşım Hatları, İstanbul Otobüs AŞ Hatları, Özel Halk Otobüsü Hatları, Dentur Hatları, İstanbul Şehir Hatları, Turyol Hatları ve Mavi Tur’da ücretsiz seyahat edebiliyor.
OTOBÜS BAŞINA GÜNDE ORTALAMA 60 KİŞİ ÜCRETSİZ BİNİYOR
Türkiye genelinde 15 bin özel halk otobüsü bulunurken, bunların 3 bin 137’si İstanbul’da hizmet veriyor. Belediyelerin denetiminde ruhsatlandırılarak toplu taşıma hizmetinde kullanılan özel halk otobüslerinin günlük yolcularının yüzde 40’ı indirimli, yüzde 10’u ise ücretsiz olarak taşınıyor. Bunun da İstanbul’da otobüs başına günde ortalama 50-60 yolcunun ücretsiz taşındığı anlamına geldiği belirtiliyor.
Bakanlığın özel halk otobüslerinin yolcu başına 1.5 TL talebinin kabul etmesi durumunda otobüs başına aylık ortalama 2 bin 500- 3 bin TL aylık ödeme yapması hesaplanıyor. Öte yandan 7 Ekim’den itibaren Bakanlık, geriye dönük olarak 7 Nisan’dan bu yana taşınan ücretsiz yolcuların da parasını özel halk otobüslerine ödeyecek.
"BELEDİYE OTOBÜSÜNE YAKIT İNDİRMİ VAR BİZE YOK"
Halk otobüsü işletmecilerinin ücretsiz yolcu taşımaya isyan etmelerinin altında yatan sebep ise devlet tarafından sübvanse edilmemeleri. Metro ve belediye otobüslerinin devlet tarafından sübvanse edildiğini, İETT otobüslerine yakıtın ÖTV’siz ve indirimli verildiğine dikkat çeken halk otobüsü temsilcileri “Halk otobüsü işletmecilerimize ücretsiz kartlar dahil 65 yaş ve üstü halkımızı taşımaktan dolayı herhangi bir sübvanse yapılmıyor. Yakıt indirimi uygulanmıyor. Bu da bizi zor durumda bırakıyor” şeklinde konuşuyor.
Bakanlığın kendileri üzerinden vatandaşa sosyal hizmet verdiğini kaydeden bir halk otobüsü sahibi ise “Devlet sosyal hizmetini belediyelerin ulaşım araçları üzerinden yapabilir. Bizler adı üzerinde özel halk otobüsleriz. Burası özel bir işletme. Bir otobüsün aylık 20 bin TL yakıt gideri var. Şoförleri ve sigortaları da ekleyince aylık gideri 30 bin TL’ye yaklaşıyor” diye konuştu.
AYLIK MALİYETİ YAKLAŞIK 2 BİN 500 TL
Halk otobüsleri temsilcileri 65 yaş ve üzeri vatandaşların yanı sıra diğer ücretsiz yolcuların bir özel halk otobüsüne aylık maliyetinin 2 bin 500 lira civarında olduğunu ifade ediyor.
HT Gazete