2024 TURİZM İÇİN TEST YILI OLACAK
TÜROFED Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Yağcı, “2023 çok iyi başlasa da birçok üzücü olayla birlikte haziran ayına kadar durgunluk gösterdi. Rakamlara baktığımızda 2023 zor fakat iyi de biten bir yıl oldu. 2024’e gelirsek, bu yıl bizim için bir test yılı olacak” dedi
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, T.C. Ticaret Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Türk Hava Yolları’nın kurumsal sponsorluğunda Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) ve Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği’nin (TTYD) iş ortaklığında düzenlenen 27. EMITT Doğu Akdeniz Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı 4 gün boyunca Balkanlar, Orta Doğu ve Orta Asya başta olmak üzere 300’den fazla satın almacı ve Almanya, Bulgaristan, Brezilya, Mısır, İran, Japonya, Kuzey Kıbrıs, Venezuela gibi birçok ülkeden katılımcı firmayı ağırlıyor. Dün kapılarını açan ve 9 Şubat’a kadar devam edecek fuarın başkanlar oturumu Turizm Danışmanı Osman Ayık moderatörlüğünde gerçekleştirildi.
Yükselişe geçtik
Fikir önderlerinin 2024 turizm öngörülerini paylaştığı oturumda; TÜROFED Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Yağcı “2023 çok iyi başlasa da birçok üzücü olayla birlikte haziran ayına kadar durgunluk gösterdi. Esasında haziran itibariyle yükselişe geçtik. Rakamlara baktığımızda 2023 zor fakat iyi de biten bir yıl oldu. Dünya turizmi 2019’taki rakamları yakaladı. Türkiye bunun da üzerine çıktı. Biz 2019 rakamlarını 2023 yılında geride bıraktık. 2024’e gelirsek, bu yıl bizim için bir test yılı olacak. Hem gelir hem kişi sayısını korumak bu yıl bizim çok önemli. Fiyat artışlarının dünya piyasasında kabul edilmesinin test edildiği bir yıl olacak. Bildiğiniz üzere 2024 Turizm Hedef Rakamları açıklandı. Ben bu rakamları son derece gerçekçi buluyorum. Türk turizminin sivil toplum anlamında çok büyük itici gücüyüz. Türkiye Fiyat/hizmet dengesinin en iyi olduğu ülkelerden biri. Turizme olan inancımızı koruduğumuz sürece hem turizm hareketi hem turizm gelirlerimizin artacağını öngörüyorum. Sektöre karşı, ortak aklı oluşturabildiğimiz bir dönemdeyiz. Bu yaşadığımız rönesans dönemi uzun olacak. Pazar, ürün çeşitliği ve algı çalışmalarına dijital dönüşüm ve yapay zeka da eklendi. Türk turizmindeki dönüşüm bu konu hakkında düşünmeye zorluyor. Nasıl sürdürülebilirlik önemliyse bu uygulamalar da sektör için çok kıymetli.” diyerek 2024 öngörülerini ve görüşlerini dile getirdi.
Ciddi bir sıçrama yaptık
Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı (TTYD) Naile Göçen Çukurova ise “2023’ü olumlu bir yıl olarak değerlendiriyorum. Hem de yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen. 2024 ün başlarında genel bir resme baktığımızda ana pazarlarımızda rezervasyonların iyi bir yükselişte olduğunu görüyoruz. Son on yıla bakarsak, ciddi bir sıçrama yaptık. Türkiye’nin sahip olduğu coğrafi değerler çok kıymetli. Fiyatlarda standartlarımızı yükseltebiliyoruz. Çünkü marka demek güven demek. Markalaşmaya ihtiyacımız var. O yeterlilikte tesislerimiz, otel zincirlerimiz var. Bu noktada markalaşma sürecimizin güçlenmesi gerekiyor. Sektörümüz 2024 için umut vadediyor. Geleceğe baktığımızda tüm dünyanın bir dönüşüm içinde olduğunu görüyoruz. İnsana hizmet ediyoruz. Bunun istihdamını yapabiliyor olmamız, 12 aya yayarak 81 ilde faaliyet göstermemiz gerekiyor. Her destinasyonun cazibesini artırıp 12 aya yaydığımız zaman zaten bambaşka bir Türkiye göreceğiz. Kültür ve Turizm Bakanı Sayın Nuri Ersoy’un da açıkladığı gibi, hedefimiz 60 milyon ziyaretçi ve 60 milyar dolar gelir elde etmek. Bu bir dönüşüm projesi. Âtıl yapılar güçlendirildiğinde müthiş bir kapasite ortaya çıkacak. Ülke sathında yapılan yatırımlarla bu dönüşümün gerçekleşeceğine inanıyorum” ifadelerini kullandı.
Yüzde 10’luk düşüş oldu
TÜROB Yönetim Kurulu Başkanı Müberra Eresin de TÜROB’un 1000’den fazla otel ile ağırlıklı olarak şehir otellerini temsil ettiğini belirtti. 2023’te yaşanan birçok olumsuzluğun yanı sıra kayıt dışı konaklamalar nedeniyle otellerin doluluk oranlarında düşüş olduğuna dikkat çeken Eresin, “Otellerin doluluk oranlarında yüzde 10’luk düşüş oldu. Oda fiyatlarında ise yükseliş görüyoruz. 2023 yılında şehir otellerindeki dolulukların azalmasının sebepleri arasında deprem, uluslararası alanda savaş, ekonomik kaynaklı birçok sebebi ve kayıt dışı konaklama yerleri de var. Ana hedefimiz kayıt dışı yerlerin belgelendirilmesi ve kayıtlara dahil edilmeleri. Kültür ve Turizm Bakanlığımız bu konuda gerekli tedbirleri alarak tüm konaklama yerlerini kayıt altına alarak Basit Belge verdi ve Airbnb yasası ile geri kalan konaklama yerlerini de kayıt altına almaya başladı. Küresel ölçeğe bakıldığında Türkiye hâlâ seyahat edilmek istenen destinasyonların en başında geliyor. Bu bakanlığımızın, TGA’nın ve biz turizmcilerin büyük özverili çalışmalarıyla gerçekleşiyor. Nisan itibariyle umuyoruz ki, 2024 daha iyi bir yıl olacak. Tek dileğimiz dünyada barışın sağlanması, savaşın konuşulduğu bir ortamda turizm hareketliliğinden bahsetmek çok zor. Bu ortamda 2023 rakamları bir mucizedir aslında. Bu arada en büyük destekçilerimizden ve partnerlerimizden biri THY. Uzak destinasyonlardan gelen misafirler bizim için çok önemli. Bu yüzden bir kez daha THY’ye de teşekkür etmek istiyorum” dedi.
27 SENEDEN BERİ AZMİMİZİ KORUYORUZ
27. EMITT fuarında sektör profesyonellerini bir araya getirerek, sektöre yenilikçi bir vizyon kazandırılacağının altını çizen EMITT Fuar Direktörü Hacer Aydın, fuarın Türkiye ekonomisine, turizmine ve ülke markasına büyük katkısı olduğuna dikkat çekti. “Fuarımızın kapılarını bunca yıllık deneyim ve birikimle 27. kez açtığımız halde, hala ilk günkü heyecanımızı içimizde hissediyoruz” diyen Aydın, “Çünkü ülkemiz için, ilerlemek için ve daha iyi bir geleceği mümkün kılmak için hayallerimizin sonu yok. 2024'e dair hedeflerimiz arasında turizmi çeşitlendirmek, alternatif turizm ürünlerini tanıtmak ve bu sayede turizmi yılın 12 ayında tüm ülkeye yaymak bulunuyor. Özellikle dünya genelinde yükselen pazarlara ve Amerika ile Uzak Doğu gibi uzak pazarlardaki ülkelerin üst gelir grubuna odaklanarak turizmi genişletmeyi planlıyoruz. Yerli turizm sezonunun 12 aya yayılmasının, sektörde karlılık ve rekabet gücünün artmasına önemli katkılar sağlayacağına inanıyoruz. Fuarın ilk gününe Türkiye'de ve Dünya’da 2023 Turizm Raporu ile 2024 Turizm Öngörüleri ve yeni trendler konulu panellerle başladık. Fuarın ikinci gününde ise sağlık turizmi politikaları, teşvik uygulamaları ve yerel mükemmellikten küresel etkiye uzanan bir panel, gün boyunca sektör profesyonellerini bir araya getirecek. Üçüncü gün, gezginlere öneriler ve sürdürülebilirlik konularındaki paneller katılımcılara farklı bir bakış açısı sunarken, sektöre yön veren teknolojik gelişmeler de ele alınacak. 27 yıldır azmimizi ve heyecanımızı koruduğumuz fuarımızda, Türkiye’nin turizm gücünü keşfederken, geleceğin destinasyonlarına yeni yollar inşa edeceğiz” ifadelerini kullandı.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.