HAVAALANI YERİNE MİLLİ PARK
3. HAVAALANI’NIN YERİ YANLIŞ
Sivas Platformu Yönetim Kurulu Üyesi ve Türkiye Patlayıcı Mühendisliği Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Maden Y. Mühendisi Prof. Dr. Ali Kahriman, 3. Havaalanının yapılması planlanan Kilyos’tan Karaburun’a kadar olan bölgede maden ruhsatları bulunduğunu belirterek, projenin gerçekleşmesi halinde oluşumu milyonlarca yılda bir gerçekleşen yaklaşık 25 milyar dolarlık ham madde kaynaklarının kullanılamayacağını ve bölgedeki canlı hayatın yok olacağını söyledi.
Oluşumu 5-10 milyon yılı bulan kömür, kil, kum ve kalker gibi oluşan ham madde kaynaklarının bulunduğu bu bölgede, yaptığı rezerv hesaplamaları sonucu yaklaşık 25 milyar dolarlık bir varlığın olduğuna dikkat çeken Maden Yüksek Mühendisi Kahriman, son yirmi yıldır uygulanan çevre dostu yaklaşımlarla bilimsel ve ekolojik dengeler gözetilerek rehabilite edilen bölgedeki canlı hayatın yok olacağını da belirtti.
İstanbul Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölüm Başkanlığı yaptığı dönemde, öğrencilerle birlikte “çevre dostu madencilik” çalışması yaparak bölgede yapay göl, gölet ve ağaçlar oluşturduklarını, bu sayede yaşamın yeniden canlı bir hale döndüğünü belirten Ali Kahriman, bölgenin yapılaşma yerine bir an önce mili parklara dönüştürülmesi gerektiğini söyledi.
KATMA DEĞERİ DÜŞÜK
“İstanbulluların nefes alabileceği, geniş, modern, ferah ve yaşanılabilir bir alan için yapılan tüm bu rehabilitasyon çalışmaları İstanbul halkının mutluluğu içindir.” diyen Ali Kahriman, çevre risklerinin yanı sıra, projeyle ortaya çıkacak katma değerin, mevcut varlıktan daha düşük olacağını belirterek şunları söyledi:
“Fosil yakıtların enerji kullanımına katkı amaçlı kullanılması ve sonrasında da rekreasyon amaçlı düzenlemelerle halkın hizmetine sunulması yerine atıl bırakılması ‘gayri ekonomik’ bir yaklaşım. Havaalanı projesi ile devletin beklentisinin 22 milyar dolar olup, proje imalat maliyetinin 11 milyar dolar olduğu belirtilmiştir. Tabi işin geoteknik açıdan zeminin zayıflığını ve bunun sonucunda yüksek güçlendirme maliyetlerini de dikkate alırsak; 15 milyar dolara kadar ulaşabileceği görülmektedir.”
HAVAALANI YAPILACAK BÖLGELER
İstanbul’un birden fazla havaalanına ihtiyacı olduğunu belirten Kahriman’ın önerisi, Marmara ve Batı Karadeniz Bölgesi’nin tümüne hizmet edecek küçük-orta büyüklükte havaalanları yapmak. Bu bölgeler: İzmit-Sakarya, Çorlu-Tekirdağ, Yalova-Bursa-Bandırma, Gelibolu-Çanakkale.
“İstanbul ve çevresine ise küçük boyuttaki hava taşıtlarına ve hava dolmuş sistemine hizmet edecek Anadolu ve Avrupa yakalarında ikişer adet mini havaalanlarının yapılabilir.” diyen Ali Kahriman, bu projelerin daha verimli, daha ekonomik ve daha pratik projeler olacağını belirterek, “3. havaalanı projesi kaçınılmaz değildir. Ama ülke için, dünya için ve İstanbul için son derece önemli olan bu alanın, insan eksenini yaşanabilir kılması adına projenin revizyonunu önemsiyor ve sunduğum önerilerin dikkate alınacağına inanıyorum.” dedi.
AMAÇ İSTANBUL’A YENİ BİR ÖZERK YAPI KURMAK MI?
Prof. Dr. Ali Kahriman’ın bir eleştirisi de İstanbul’la ilgili projelerin İstanbul’un nüfusunu iki katına çıkaracak olması.
“Kanal İstanbul 3. Köprü ve 3. Havaalanı Projeleri’nin’ lokasyonlarına göz attığımızda ne yazık ki ekonomik, sosyal ve kültürel boyutuyla eleştirisi bir yana, konsantrasyona yöneldiği ve İstanbul’a yeni bir İstanbul katacak bir konseptte olduğu anlaşılmaktadır.” diyen Kahriman,
kentsel dönüşüm kapsamında risk altında olduğu öne sürülen kaya birimlerinin, risk alanları ilan edildiği ve mevcut yapı stoku yerine daha yoğunluklu yeni yapılanmalara gidilmesiyle akıllara ilk gelen sorunun şu olduğunu söylüyor:
“Amaç bu projeler sonucunda İstanbul’da yeni bir özerk yapı mı kurmak? Yoksa İstanbul’u çok uluslu bir yapıya mı kavuşturmak? Değilse; bilerek ya da bilmeyerek Anadolu insansızlaşmaya yol açacak bir adımla karşı karşıya kalmıştır.”
ÇEVRE KATLİAMI
Ali Kahriman’a göre insanlar bugün yeryüzünde ekolojik yıkımlara yol açabilecek kadar etkin olabilmektedir. Özellikle dizginlenemeyen kâr hırsı ve plansız programsız sanayileşme, çevreyi bir daha onarılmayacak şekilde talan etmektedir.
İnsanın doğaya karşı mutlak egemenliği ile birlikte kara, deniz ve havada oluşan değişimin, diğer canlı türlerinin aleyhine işlediğine dikkat çeken Ali Kahriman, “Yeryüzünde en az bizim kadar yaşama hakkına sahip olan diğer canlılar bu süreçten olumsuz etkilenmekte, genetik çeşitlilik giderek azalmakta ve türler, evrimsel potansiyellerini yitirmektedir. Bu sebeple söz konusu bölgede 3. Havaalanının gerçekleşmesi halinde canlı hayatı olumsuz bir şekilde etkilenecektir.” dedi.