İstanbul Trafiği Hem Cepten Hem Hayattan Çalıyor
Yayınlanma:
Güncelleme:
İstanbul'da 112 rotada yapılan çalışmada trafikte geçirilen 1 saatin 40 dakikasının kayıp olduğu ortaya çıktı. Bu gecikmenin yıllık maliyeti yaklaşık 6.5 milyar TL.
İstanbul'da ana arterlerde gerçekleşen trafik sıkışıklığı düzeyleri ve dönemler arasında yaşanan farklılıkları ortaya çıkarmak için hayata geçirilen 'İstanbul Trafik Otoritmi' çalışmasında ilginç sonuçlar elde edildi.
Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Lojistik Uygulamaları ve Araştırmaları Merkezi tarafından hayata geçirilen projede TEM, E-5 ve bağlantı yollarındaki araçların geçiş hızları ile varış süreleri hesaplanarak, trafikte kaybedilen zaman dilimleri yüzdeler olarak ortaya çıkarıltıldı.
Toplam 112 rotada yapılan çalışmalar sayesinde, İstanbul trafiğinin yüzde 84'üne denk gelen kısmının da istatistik verileri de tespit edildi. 112 rotada yapılan çalışmada trafikte geçirilen 1 saatin 40 dakikasının kayıp olduğu ortaya çıktı. Bu gecikmenin yıllık maliyeti yaklaşık 6.5 milyar TL.
Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Lojistik Uygulamaları ve Araştırmaları Merkezi tarafından hayata geçirilen projede TEM, E-5 ve bağlantı yollarındaki araçların geçiş hızları ile varış süreleri hesaplanarak, trafikte kaybedilen zaman dilimleri yüzdeler olarak ortaya çıkarıltıldı.
Toplam 112 rotada yapılan çalışmalar sayesinde, İstanbul trafiğinin yüzde 84'üne denk gelen kısmının da istatistik verileri de tespit edildi. 112 rotada yapılan çalışmada trafikte geçirilen 1 saatin 40 dakikasının kayıp olduğu ortaya çıktı. Bu gecikmenin yıllık maliyeti yaklaşık 6.5 milyar TL.
29 YERİNE 100 DAKİKA SÜRÜYOR
Ölçüm ve hesaplamalar trafiğin en yoğun olduğu 07.00 - 09.00 ve 18.00 - 20.00 saatleri arasında gerçekleştirilirken, her 30 saniyelik zaman diliminde 300 bin farklı araçtan alınan veriler kaydedildi. 'İstanbul Trafik Otoritmi' çalışmasına göre megakentte ortalama olarak trafikte geçirilen her 60 dakikanın 40 dakikasının kayıp olduğu, kaybedilen zamanın yaklaşık yüzde 40'ının trafik yoğunluğundan kaynaklandığı ortaya çıkarıldı.
Trafiğin en yoğun olduğu saatlerde normalde 29 dakikada gidilmesi gereken bazı güzergâhların ise 100 dakikalık sürede katedildiği tespit edilirken, İstanbul trafiğinde en yoğun güzergâhın İSTOÇ-FSM olduğu belirlendi. Bu güzergâhta saat 18.00 ile 20.00 arasında yaşanan trafik sıkışıklığı nedeniyle sürücülerin yüzde 81'lik bir zaman kaybı yaşadığı belirlendi.
"PİK SAAT"LERDE ORTALAMA SÜRELER
Kozyatağı - Taksim
17.61 kilometrelik mesafe trafiğin açık olduğu saatlerde 50 kilometre süratle 21.13 dakikada geçilirken, Sabah ve akşam saatlerinde 14.25 kilometreye düşen sürat nedeniyle 73.97 dakikada gidilebiliyor.
Bakırköy - Mecidiyeköy
80 kilometre süratle açık trafikte 12 dakikada gidilen mesafe, pik saatlerde 8 kilometreye düşen araç hızı nedniyle 115 dakikada katediliyor.
Taksim - Maslak
45 kilometre araç hızıyla açık olan trafikte 18 dakikada gidilen mesafe, sabah ve akşam saatlerinde 21 kilometrenin altına düşen sürat nedeniyle 40 dakikanın üzerinde katediliyor.
Cevizlibağ - Avcılar
19 kilometrelik mesafe 50 kilometre ortalama hızla gidildiğinde 23 dakikada katedilirken, ortalama hız 16 kilometreye düştüğü için 68 dakikada gidiliyor.
Mecidiyeköy - Maslak
14 kilometrelik mesafe 50 kilometre hızla 17 dakikada gidilirken, mesai saatlerinin başlangıç ve bitiş dilimlerinde 16 kilometreye düşen hız nedeniyle 50 dakikada gidiliyor.
Kozyatağı - Atatürk Havalimanı
50 kilometrelik mesafe 50 kilometre hızla 60 dakika sürüyor. Mesai dilimlerinde 22 kilometreye düşen hız bu süreyi 136 dakikaya çıkartıyor.
FSM Köprüsü- İstoç
20 kilometre mesafe ortalama 40 kilometre süratle 23 dakikada gidiliyor. Ancak pik saatlerde 10 kilometre ortalama hız nedeniyle bu süre 112 dakikaya çıkıyor.
SABAH SAATLERİNDE ARAÇ BAŞINA 10.8 LİRA
Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Okan Tuna ve Yrd. Doç. Dr. Serkan Gürsoy, yapılan çalışma hakkında şu bilgileri verdi:
"300 bin farklı nokta ve araçtan, her 30 saniyede bir data verisi alıyoruz. Özel bir işletim sistemi ile dataları 9 aydır analiz ediyoruz. Araçların üzerindeki GPS aletleri sayesinde konum, hız ve yönlerinin ortalamasını alıyoruz. Sabah işe giderken E-5 rotasını kullanan bir kişi dönüşte farklı rota izleyebiliyor. Nedeni, mesai saatlerinin sabit, işten çıkış saatinin esnek olması. İBB trafik raporuna göre her gün 200 bin araç Avrupa-Asya koridorunu kullanıyor. Hafta içi sabah saatlerinde araç başına 10.8 lira kayıp yaşandığını hesapladık. Bu koridorda aylık zarar 2 milyon 185 bin TL. 3 milyonu aşkın aracın bulunduğu İstanbul'da trafikteki gecikme nedeniyle ortalama yıllık 6.5 milyar TL ekonomik kayıp yaşanıyor."
Yaşam
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.