İstanbul’a ayrı kanun isteği
43 milyar TL’lik yatırımla farklı bir İstanbul ortaya çıktı
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) şubat ayı meclis toplantısında, ''Dünya Şehri İstanbulumuzun ve İstanbul'da Sanayinin Bugünü ve Geleceği'' konusunu değerlendirdi. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun belediyeler lehine yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini belirten Başkan Kadir Topbaş, Türkiye’nin ve dünyanın gözbebeği olan İstanbul’un yasasının diğer büyükşehirlerden çok farklı olması gerektiğini söyledi.
Günümüzde yerel yönetimlerin ve yerel rekabetin ön planda olduğunu, artık ülkelerin değil, şehirlerin yarıştığı bir dünyada olduklarını vurgulayan Başkan Topbaş, göreve geldiğinde ''İstanbul'u New York, Tokyo, Londra ile yarıştıracağız'' dediğini ve İstanbul'un nüfusu hızla artan bir cazibe merkezi olduğunu kaydetti. Görev süresi içinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin bugüne kadar her alanda 36 milyar TL yatırım yaptığını ve bu yıl 7 milyar TL daha yatırım yapacaklarını ifade eden Kadir Topbaş, şöyle konuştu;
''Bu yılsonuna kadar toplam 43 milyar liralık bir yatırım gerçekleştirmiş olacağız. Yapılan yatırımların ölçeği adeta bir ülke yatırımı boyutunda. Merkezi hükümetin, özel idarelerin ve Türkiye'deki belediyelerin yaptığı yatırımların yüzde 26'sını, Türkiye'deki 2 bin 950 belediyenin yaptığı yatırımların yüzde 48'ini İstanbul Büyükşehir Belediyesi yapıyor. Biz şehir plancıları kentleri canlı organizmaya benzetiriz. Şehirlerin de yürekleri, organları var. Bunlar doğru kurgulanmazsa, sakat insan gibi sistem de çalışmaz. Çarpık yapılanma, trafik ve altyapı problemleri, sel baskınları bunlar plansız kentleşmenin sonucu. En büyük handikabımız ülke planlarının olmaması. Bu plan olacak ki bölge planları ve kent planları ortaya çıksın. Bunlar olmayınca belediye başkanlarının 5 yıllık süre içindeki deneyimleri ve kente kattıklarıyla yetinmek zorunda kalındı. Böyle bir süreci yaşamış bir İstanbul vardı.''
İstanbul’da plan yetkisi sadece Büyükşehir’de olmalı
İstanbul'un bugün geldiği noktanın önemine dikkat çeken Topbaş, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun belediyeler lehine yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini dile getirerek, sözlerini şöyle sürdürdü;
''Büyükşehir Yasası yeniden gözden geçirilmeli ve İstanbul’un kanunu diğer büyükşehir belediyelerinin yasasından çok daha farklı olmalı. Bakanlıkların plan yapma yetkisi kalkmalı. İstanbul'un 100 binlik çevre düzeni planını yaptık. Bu planları bir yol haritası olarak koymaya çalışan bir şehrin bundan sonraki süreçte müdahaleye hiç tahammülü yok. Sistemin doğru gitmesi için bu planların uygulanması gerekiyor. Bugünkü sanayi alanlarınızın gelecekte de asla değişmemek üzere yeni imar talebi istemediğinizi taahhüt ediniz, biz onu zımbalayalım. Onlar da ilerde dönüşemesin, yeni imar hakkı almasın. Siz 'bizi muhafaza edin' deyin, biz gelip bir karar koyalım ve gelecek kuşaklar da burada imar hakkında bulunmasın. Buna var mısınız? Kabul diyorsanız oturup konuşalım. Açık ve net söylüyorum. Sanayi bölgeleri değişmesin diyorsanız, buna varız. Türkiye ekonomik ve sanayi açıdan gelişiyor. Sanayi büyümek istiyor, büyüdükçe çevreyi etkiliyor. Planlarda öngördüğümüz tarzda bir takım merkezler, alt merkezler oluşturmaya çalışıyoruz. Bunlardan birisi cendere vadisi. 200 hektarlık alan. Oradaki arazi değerlerinin ne olduğunu bilen birisiyim. Kartal'da 550 hektarlık alan yeni bir bölge, 4.5 milyon insana cevap verecek yeni bir merkez olmasını öngördüğümüz plan çalışması var. Bu alanın 5.000'likleri geçti. Çalışmaları sürdürüyoruz. Biz 'Kartal'daki dönüşümden vazgeçiyoruz' dersek oradaki arazi değeri ne olur. Oradaki sanayi buna razı mı? Bu şehirde nelelikli işgücüne ihtiyaç duyan sanayi barınmalı ama bunu yaparken yeni sanayi alanları ihdas etme imkanımız yok. Havzalar ve çevre ciddi tehdit altında. Kendi tarım alanlarını bitirme noktasına gelmiş bir kentten bahsediyoruz.''
5 milyar dolarlık yeni metro yatırımları yolda
Şehir plancısı ve mimar olarak bu şehrin geleceğini farklı noktaya taşımayı kendine amaç edindiğini ve bugüne kadar 231 kavşak bitirdiklerini, 24 tanesinin de devam ettiğini belirten Başkan Kadir Topbaş, karayolları sistemine 6 milyar TL, metro yatırımlarına da 5.5 milyar dolar yatırım başlattıklarını ve bunun 1.5 milyar dolarlık bölümünün kaldığını anlatan Başkan Topbaş, ''Metro için 5 milyar dolarlık bir yatırım ihalesinin hazırlığı içindeyiz. 4 ayrı aks ihale edilecek. Şirketlerimizi özelleştirdiğimizde elde edeceğimiz kaynağı bu kentin altyapı problemlerini çözmek için kullanacağız'' dedi.
İstanbul'a çok konut yapıldığı için eleştiri aldıklarına da işaret eden Kadir Topbaş, "Sizler çocuklarınızın konuta ihtiyacı olmayacak garantisini verin, yeni inşaat yapılmasın. Kenti yönetenler olarak bütün hesapları yapmak zorundayız. Türkiye'de her bin kişiden 220 kişinin arabası var ama bugün yarın her bin kişiden 450 kişinin arabası olacak. 16.5 milyar lira toplu taşımaya yatır yaptık. Metro, metrobüs ve deniz ulaşımın ne kadar nitelikli hale geldiğini görüyorsunuz. İstanbul'un planlarda 635 kilometre raylı sisteme ihtiyacı var. Bunun için de kaynağa ihtiyacı var. Bir kilometre metronun maliyeti 65 milyon dolar. Şu anda takriben 1.5 milyar dolar olan Kabataş - Beşiktaş - Çağlayan - Mecidiyeköy - Alibeyköy - Gaziosmanpaşa - Tekstilkent - Mahmutbey arasında 24.5 kilometrelik metro ihalesine çıkıyoruz'' şeklinde konuştu.
Kentsel dönüşüm çalışmaları hızla devam ediyor
İstanbul’un deprem riski taşıyor olmasının en büyük sıkıntı olduğunu, bu nedenle 2011'de kentsel dönüşümle ilgili ciddi adımlar atmaya başladıklarını dile getiren Topbaş, Kartal'daki 550 hektarlık alandaki yeni bölge düzenlemeleri, Cendere Vadisi, Maltepe ve Küçükçekmece'deki dönüşüm alanlarının temelinde hem kentin yenilenmesi ve risklerden kurtulması fikrinin bulunduğunu söyledi.
Muhalefetin seçim sürecinde ''Sizin yerlerinizi peşkeş çekecekler, sizleri sürecekler'' diyerek korku ve endişeye dayalı bir siyaset yürüttüğünü ve bu nedenle de dönüşüm çalışmalarında Kartal, Sarıyer ve Maltepe'de istenilen hıza ulaşamadıklarını aktaran Topbaş, şunları kaydetti;
''İstanbul'da deprem riskini şehrin yenilenmesi için kullanabiliriz diye düşündüğümüz bu fırsatı maalesef elimizden kaçırdık. Arzu ederdik ki muhalefet 'kentsel dönüşüme ihtiyaç var ama yöntem yanlış' deseydi konuşurduk. Kartal'da tedirgin olan vatandaşların arazilerini dışarıda bırakarak, evet diyen sanayicilerin arazisinde dönüşümü başlattık. Cendere ile ilgili planlar 14 Ocak'ta Meclisten geçti. Orası da müthiş bir alt bölge olacak. Teknoparkların ve bilişim vadisi tarzında mükemmel bir nokta olacak. Füniküler ile Seyrantepe Metro İstasyonu’na bağlayacağız. Dere ıslahlarını yapacağız.”
Belediye olarak depreme yönelik olarak altyapılarını, köprüleri, viyadükleri düzenlediklerini, ancak vatandaşların bireysel olarak depreme ne kadar hazır olduğunun sorulması gerektiğini ifade eden Topbaş, Fikirtepe, Esenyut, Göngören, Küçükçekmece, Beyoğlu, Okmeydanı ve Bakırköy'de dönüşümü gerçekleştirmek istediklerini, bunun için vatandaşların imar haklarına iyileşme yaparak dönüşüm yoluna gittiklerini söyledi.
Fikirtepe'de 200 metrekareden birleşecek parsel sayısına göre emsal verdiklerini ve bunun da ciddi destek gördüğünü ve meclisten de oy birliğiyle geçtiğini anlatan Topbaş, ''Fikirtepe İstanbul'un en önemli noktası. O bölge nasıl gelişecek göreceğiz. Bunu İstanbul'un her tarafına yaygınlaştırmak, bu dönüşümü gerçekleştirmek istiyoruz. Bu dönüşümü sanayinin olduğu yerlere de yaymak istiyoruz. İstanbul'da değerleri artan arazilerin yeni fonksiyonlara dönüşmesi lazım. 2014 seçimlerine gelindiğinde bugünden çok farklı İstanbul olacak'' diye konuştu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.