Marmara Denizi “Ölü Deniz” Oldu! Can Çekişiyor! Kurtarın!
Marmara Denizi “Ölü Deniz” Oldu! Can Çekişiyor! Kurtarın!
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Meclisinin 2011 yılı Şubat ayı birleşiminde CHP İBB Meclis Üyeleri yazılı soru önergesi ile Başkan Kadir Topbaş’a, “Marmara Denizine dökülen atık sularda deterjanlarda yapı maddesi olarak bilinen tripolifosfat oranının anormal derecede yüksek olması sebebi ile yosunların çoğaldığını, hem İBB olarak ham de Marmara Belediyeler Birliğinin bir üyesi olarak gerçekleştirilen ve gerçekleştirilmesi düşünülen proje ve çalışmaların ne olduğu, hangi aşamalarda olduğu ve suyun Ayak İzi kavramına ilişkin İstanbul Büyükşehir Belediyesinin ilgili birimleri ve İSKİ tarafından bir çalışma yapılmakta mıdır? İBB ve İSKİ, Gri su kullanımına ilişkin önlem ve projeler konusunda hangi iş ve işlemler tesis etmiştir?” Sorularını soruldu. CHP İBB Meclis Üyeleri Dr. Hakkı Sağlam ve Serdar Bayraktar’ın hazırladığı ve oy birliği ile Başkan Kadir Topbaş’ın yazılı cevaplaması isteği ile Başkanlık makamına havale edilen yazılı soru önergesinde şunlara değinildi;
“Marmara denizi artık mavi değil, çamurlu! Sudaki görüş hemen her yerde 3 metrenin altında”
“Marmara ‘ölü deniz’e dönüşüyor ve Marmara’da oksijen değeri yer yer sıfıra yaklaşıyor. Özellikle nitrat, amonyak, fosfat değerlerinin yüksekliğine dikkat çekilmektedir. Çeşitli kurumların yaptıkları ölçümlerde Marmara Denizi’nin kimyasal kirliliği tehlikeli boyutlarda olduğu görülmektedir. Marmara artık mavi değil ve dipte çamur, salya, denizkestanesi ve karides var. Sudaki görüş hemen her yerde 3 metrenin altında.
Uzmanlar Marmara’daki kirliliğin temel nedenlerini;
§ Yağışlar ve kimyasal olaylarla denizlere geçen kirlilik.
§ Hava yolu taşıtlarının atıklarından oluşan kirlilik.
§ Evsel atıklardan kaynaklanan kirlilik ( çöpler, pis sular ve lağım suları).
§ Tarımsal etkinlikler sonucu oluşan kirlilik.
§ Enerji üretim merkezlerinden kaynaklanan kirlilik.
§ Turizm faaliyetleri ve kıyıların düzensiz kullanımı sonucu oluşan kirlilik.
§ Denizyolu taşımacılığı faaliyetleri ve atıklarından kaynaklanan kirlilik.
§ Yükleme boşaltma işlemleri ya da temizlik işlemleri sırasında oluşan kirlilik.
§ Gemilerin yakıt alımı sırasında oluşabilen kirlilik.
§ Gemi sintine ve kirli balast sularıyla katı atıkların ya da çöplerin denize boşaltılmasından kaynaklanan kirlilik.
§ Gemi kazaları sonucu denize dökülen petrol ve kimyasal kirliliği.
§ Tuna, Dinyeper ve Dinyester nehirlerinden gelen kirlilikler olarak tanımlıyorlar. Bu kapsamda;
İBB ve İSKİ, Gri su kullanımına ilişkin önlem ve projeler konusunda hangi iş ve işlemler tesis edilmiştir?
1. Marmara Belediyeler Birliğinin bir üyesi veya İBB olarak yürütülmekte olan projeler nelerdir?
2. Projelendirilmiş atık su kuşaklama kolektörlerinin ve ileri Biyolojik arıtma tesislerinin tamamlanma oranları ve en son güncellenmiş (öngörülen) devreye girme tarihleri nedir? Bu tesislerin yerleri nerededir?
3. Haliç Hayat Suyu Projesi’nin Marmara Denizi üzerindeki etkiler konusunda yapılan herhangi bir çalışma var mıdır? Varsa kime yaptırılmıştır? Çalışma ya da raporun sonucu nedir? (rapor örneğinin eklenmesi)
4. Haliç Hayat Suyu Projesi hangi yöntemle kime ihale edilmiştir? İşin başlama ve bitiş tarihi nedir? İhaleye giren ve teklif veren ilk 3 firma ve teklifleri nedir?
5. Yosunlardaki anormal çoğalmanın temel nedenlerinden biri sayılan ve deterjanlarda yapı maddesi olarak bilinen tripolifosfat oranının düşürülmesi konusunda herhangi bir girişimde bulunulmuş mudur?
6. Gri su kullanımına ilişkin önlem ve projeler konusunda İstanbul Büyükşehir Belediyesinin ilgili birimleri ve İSKİ tarafından hangi iş ve işlemler tesis edilmiştir?
7. Suyun Ayak İzi kavramına ilişkin İstanbul Büyükşehir Belediyesinin ilgili birimleri ve İSKİ tarafından bir çalışma yapılmakta mıdır?
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.