Obezite ilaçlarının pazarı büyüyor
Teknolojik gelişmeler insanların hayatını kolaylaştırırken, yol açtığı hareketsiz yaşam tarzı kilo alımı ile obezite gibi sağlık sorunlarını da beraberinde getiriyor. Dünya Obezite Atlası 2023 tahminlerine göre, mevcut eğilimler doğrultusunda 2035 yılına kadar küresel nüfusun yarısından fazlasının fazla kilolu veya obez olması bekleniyor. Kilo kaybını sağlamak için daha fazla insan zayıflama ilaçlarına yöneliyor. Ünlüler ve TikTok gibi sosyal medya platformlarındaki fenomenler de kısa zamanda kilo vermek için bu ilaçları kullandıklarını anlattıkça zayıflama ilaçları daha çok dikkati çekiyor.
En popüleri Ozempic
Zayıflama ilaçları geçen yıl en çok aranan sağlık trendlerinden olurken, Ozempic, Wegovy, Mounjaro, Zepbound, Phentermine, Rybelsus, Saxenda, Contrave, Victoza, Adipex-P ve Qsymia gibi markalar bu ilaçlardan öne çıkanlar arasında. Söz konusu ilaçlar, kan şekeri seviyelerini düşürmeye yardımcı olmanın yanı sıra iştahı bastırıyor ve kalori alımını azaltıyor. Tip 2 diyabet tedavisi için 2017'de ABD Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) tarafından onaylanan Ozempic, geçen yıl en çok aranan zayıflama ilacı olarak dikkati çekiyor. JP Morgan'ın analizine göre, bu ilaçları kullananların sayısının ABD'de 2030'a kadar 30 milyona, yani nüfusun yaklaşık yüzde 9'una,ulaşabileceği tahmin ediliyor. Ozempic ve Wegovy ilaçlarının üreticisi Danimarkalı Novo Nordisk ise hedef pazarlarının dünya çapında 760 milyondan fazla obezite hastası olduğunu belirtiyor. Morgan Stanley'nin analizine göre, obezite ilaçları için geri ödemelerin hızlı şekilde artmasıyla ABD'de 40 milyon kişi sağlık sigortaları aracılığıyla bu ilaçlara erişebiliyor ve bu rakam diyabet hastası olduğu tahmin edilen toplam Amerikalı sayısını (37 milyon) geride bırakıyor.
Rekabet kızışıyor
Zayıflama ilaçlarına yönelik artan ilgi ilaç üreticileri arasındaki rekabeti de artırıyor. Obezite karşıtı ilaç pazarı Danimarkalı Novo Nordisk ve ABD'li Eli Lilly'nin hakimiyetinde. Pfizer ve AstraZeneca dahil ilaç sektörünün büyük oyuncuları da pazara girmeye çalışıyor. Obezite karşıtı ilaç pazarına yönelik artan ilginin etkisiyle Novo Nordisk ve Eli Lilly'nin hisselerindeki yükseliş dikkati çekiyor. Novo Nordisk'in hisseleri geçen yıl yüzde 52,9 değer kazanırken, Eli Lilly'nin hisseleri yüzde 59,3 yükseldi. Novo Nordisk, geçen yıl Avrupa'nın borsaya kote en değerli şirketi olarak Louis Vuitton markasının da içinde bulunduğu Fransız lüks tüketim ürünleri grubu LVMH'i zirvedeki yerinden etti. Novo Nordisk'in hakim olduğu Danimarka'daki ilaç endüstrisinin, ülke ekonomisinin yaklaşık yüzde 5'ini oluşturduğu tahmin edilirken ülke ekonomisinin büyümesine de katkı sunduğu görüldü. Geçen yılın ilk altı ayında Danimarka ekonomisi yıllık bazda yüzde 1,7 büyürken, ilaç sektörünün katkısı olmasaydı bu oranın yüzde 0,3'e düşeceği kaydedildi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.