Medyada Kadın Algısı/ İstihdam ve İstismar Çalıştayı
BOLU’da düzenlenen Medyada Kadın Algısı/ İstihdam ve İstismar Çalıştayı dün sona erdi. Kadın ve Aileden Sorumlu Devlet Bakanı Selma Aliye Kavaf ile ulusal medyadan 50 gazeteci ve 10 akademisyenin katıldığı toplantıda, medyada kadın algısına ilişkin sorunlar ele alındı. Birinci gün açılış konuşması yapan Bakan Kavaf, gün boyu süren tartışmalara da katıldı. Ayrıca bakanlığının yaptırdığı araştırmaları paylaştı. Zaman zaman tartışmaların da yaşandığı iki günlük toplantıda, birinci sayfalar ile arka sayfalarda bedeniyle, üçüncü sayfada mağdur olarak yer alan kadının önyargı ve erkek diliyle, cinsiyetçi ifadelerle yazılması eleştirildi.
Sözleşmelere uyun
Bakan Kavaf, medyada kadın istihdamında pozitif ayrımcılıktan yana olduğunu, eşit kota konması gerektiğini söyledi. Çalıştay sonunda yayımlanan 20 maddelik ortak metinde, kadına ilişkin haber ve köşe yazılarında ayırımcı ve ötekileştiren, şiddet, taciz, tecavüz ve cinayetleri olumlayan bir dil kullanıldığına dikkat çekildi. Yaftalama yoluyla kadının değersizleştirilip itibarsızlaştırıldığı gibi kadına karşı ideolojik, dini, sosyal, sınıfsal, ekonomik, kültürel, etnik temelli ayırımcılık yapıldığı da ortak metne geçti. Türkiye’nin 1992’de taraf olduğu Avrupa Sınır Ötesi TV Sözleşmesi ve 1985’te imzaladığı Kadına Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi’ne uyulması istendi. Kadına karşı şiddetin sadece bedensel değil, ruhsal travma boyutu ile şiddete uğrayan kadınlar için kurulan “Alo 183” hattının medyada yaygın olarak işlenmesine karar verildi.
Mağdur kadın teşhir ediliyor
BAKAN Selma Aliye Kavaf, çalıştayda ‘Medyada kadın’ konusunda şunları söyledi: “Kadının çok sık karşılaşılan temsil edilme biçimlerinden biri de çeşitli şiddet biçimlerine maruz kalan kurban olarak sunulması. Haberlerde kadınlar erkeklere göre iki kat daha mağdur gösteriliyor. Kadın teşhir ediliyor, saldırganın davranışı mazur gösteriliyor. 2009 medya istatistiklerine göre gazete ve dergilerde çalışanların yüzde 30’u kadın. Genel yayın müdürü, yönetmeni, koordinatörü gibi üst yönetim pozisyonundaki kadın çalışanların oranı yüzde 20. Bu oran dergilere göre gazetelerde daha da düşük. İletişim fakültelerinde kız ve erkek öğrencilerin sayısı neredeyse aynı olmasına rağmen, medya sektöründe istihdam edilen kadın çalışanlar, erkeklerden daha az.”
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.